Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/4
Neste artikkel 2/

Lag din egen lunsj – oppdrag kostråd

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Våren 2020 er det klart for ny runde i ungdomskonkurransen «Lag din egen lunsj», en konkurranse for elever i 8.-10. klasse.

Årets konkurranse tar utgangspunkt i Helsedirektoratets 12 kostråd. For at elevene skal engasjere seg i kostrådene, inviteres de til å reflektere over rådenes betydning og til å skrive hvordan rådene kan være mer relevant i egen hverdag. Oppgaven går ut på å formulere kostrådene med sine egne ord. Da får ungdommene gjort kostrådene enda mer matnyttig for seg selv, samtidig som de får i oppdrag å sette sammen en digital lunsj i tråd med kostrådene.

Konkurransen dekker kompetansemål i flere fag, og legger alt til rette for å kunne starte innarbeidelsen av fagfornyelsen 2020. Elevene kan delta i regi av skolen eller på egen hånd hjemme. Er du elev i 8.-10.klasse eller forelder til en? Hør med en aktuell lærer om dette er noe for dere. Lærer? Les her.

Konkurranseperioden er fra 2.jan-13.mars 2020, og premiene er blant annet en drømmedag med en favoritt-YouTuber.

Les også: Visste du at det er et eget kostråd om meieriprodukter? Les mer her.

Les mer om konkurransen og delta her!

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Hvor mye melk og meieriprodukter bør du spise ifølge kostrådene?

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Hvor mye er egentlig et daglig inntak?

Med 3 porsjoner melk og magre meieriprodukter kan du bidra til å sikre ditt daglige anbefalte inntak av jod og kalsium.

  • Velg meieriprodukter med lite fett, salt og lite tilsatt sukker.
  • Begrens bruken av meieriprodukter med mye mettet fett, som helmelk, fløte, fet ost og smør.
  • Velg fortrinnsvis meieriprodukter merket med Nøkkelhullet.

Fakta

Om prosjektet : www.sunnungdomsmat.no 

Om konkurransen: https://www.lagdinegenlunsj.no/ 

Hvordan bruke konkurransen i undervisning: https://www.lagdinegenlunsj.no/for-laerere