Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/93
Neste artikkel 2/

Derfor bør gulost være en del av kostholdet ditt

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Visste du at gulost, i tillegg til være superdigg, også er rik på kalsium - et næringsstoff kroppen trenger hver dag? Gulost har enda mer kalsium enn melk, og inneholder faktisk mest kalsium av alle meieriproduktene.

Vi trenger kalsium hver dag

Kalsium er et mineral som blant annet er viktig for å styrke og opprettholde ben og tenner, og forebygge benskjørhet.

Som med andre vitaminer og mineraler må vi få tilført kalsium hver dag gjennom det vi spiser og drikker.

Og vet du hva? Det skal faktisk ikke så mye til. Med bare et par osteskiver har du kommet langt på vei.

Det finnes kalsium i flere ulike matvarer, og et sunt kosthold hvor man ikke regner med meieriprodukter gir deg ca. 30 % av det du trenger av kalsium hver dag. De siste 70% av dagsbehovet vårt for kalsium er det faktisk meieriproduktene som bidrar med. De er derfor en viktig del av et sunt og variert kosthold.

Meieriprodukter er den største kalsiumkilden

Melk er en god kilde til kalsium, og inneholder rundt 130 mg per dl melk.

  • Et glass melk (2 dl) gir en voksen kvinne over en fjerdedel av det hun trenger av kalsium hver dag (som er 800 mg).

Gulost inneholder enda mer kalsium, og inneholder faktisk mest av alle meieriproduktene. Grunnen til det er at kalsium er bundet til melkeproteinene som ost består av. Enkelte gulostvarianter kan derfor ha nesten 1000 mg kalsium per 100 g ost.

  • En porsjon (20 g) vanlig gulost gir deg rundt 164 mg kalsium. Det er ganske mye kalsium fra bare et par osteskiver! Spiser du for eksempel et par brødskiver med gulost hver dag, kan du dermed dekke opp mot halvparten av kalsiumbehovet til en voksen kvinne.

Flere gode nyheter: 5 gode grunner til å spise ost

Slik får du i deg nok kalsium

Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Med et daglig inntak menes 3 porsjoner. Dette anbefaler de fordi melk og meieriprodukter er de største kildene til både kalsium og jod i kostholdet vårt. En brødskive med gulost, et glass melk og en yoghurt er nok. Les mer om 3 om dagen her.

Dersom du er bevisst på å spise 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag, gjør du en god innsats for å dekke kalsium- og jodbehovet til kroppen din.

Prøv vår kalsiumkalkulator og sjekk om du får i deg nok kalsium

Hvorfor er det så viktig å få i seg nok kalsium?

Kalsium er det mineralet vi har mest av. Faktisk har vi over 1 kg kalsium i kroppen, og 99 % av dette befinner seg i tenner og skjelett. Resten er fordelt mellom blod og væsken utenfor og inni cellene våre. Det å bygge og vedlikeholde skjelettet er derfor en sentral oppgave for kalsium. For at kroppen skal kunne ta opp kalsium er nok vitamin D essensielt. Les mer om det her.

Mineralet dessuten nødvendig for å overføre signaler i kroppen. Både muskler og nerver trenger nemlig kalsium for å fungere normalt. Kalsium er også viktig for at blodet skal koagulere.

Får man i seg for lite kalsium i ung alder mens man bygger skjelettet kan det føre til benskjørhet (osteoporose) senere i livet. For at alle de viktige oppgavene til kalsium skal kunne gjennomføres sørger hormoner i kroppen for at det til enhver tid er en konstant konsentrasjon av kalsium tilgjengelig i blodet. 

Hva hvis man ikke spiser meieriprodukter?

Ettersom melk og meieriprodukter er de største kalsiumkildene i norsk kosthold, kan det være vanskelig å få dekket kalsiuminntaket dersom man ikke inkluderer disse matvarene i kostholdet sitt og ikke erstatter dem med andre matvarer som inneholder mye kalsium.

Andre kalsiumkilder i kostholdet kan være:

  • Grønne bladgrønnsaker som grønnkål og brokkoli
  • Bønner, nøtter og sesamfrø med skall
  • Sardiner med ben

Disse kildene er svært viktige å inkludere i kosten om du av ulike grunner ikke spiser produkter med melk.

Les også: Slik får kvinner et sterkt skjelett

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Spiser du en brødskive med gulost, drikker et glass melk og spiser en yoghurt hver dag, kan du enkelt få nok kalsium om du ellers spiser sunt og variert.

Kalsium er spesielt viktig for barn og unge som bygger skjelettet sitt, men vi trenger det også i voksen alder for å vedlikeholde det.

Fakta

Anbefalt daglig inntak av kalsium: 

  • < ½ år: 360 mg (milligram)
  • ½-1 år: 540 mg 
  • 1-5 år: 600 mg 
  • 6-9 år: 700 mg 
  • 11-20 år: 900 mg 
  • > 20 år: 800 mg 
  • Gravide: 900 mg 
  • Ammende: 900 mg