Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Barn og unge spiser mindre sukker

Skrevet av Mona Bjelland

Resultatene fra den nasjonale undersøkelsen Ungkost 3 viser at kostholdet til norske barn og ungdommer har blitt bedre, men det er fortsatt utfordringer å ta tak i.

Ungkost 3, som ble gjennomført i 2015, er den tredje nasjonale kostholdsundersøkelsen i Norge blant barn og unge i Norge. De to forrige ble gjort i 1993 og 2000.

Norske ungdommer spiser mindre sukker

Ungkost-undersøkelsen i 2000 viste at 9 - og 13-åringene hadde et veldig høyt inntak av tilsatt sukker – spesielt fra brus og saft; 13 år gamle gutter drakk til sammen en halv liter saft/brus med sukker hver dag, mens inntaket blant jentene var noe lavere.

Etter Ungkost 2000 ble det satt i gang en rekke tiltak fra helsemyndighetenes side, og det var stor spenning knyttet til resultatene fra Ungkost 3. Tiltakene ser ut til å ha hatt stor effekt: Andelen av energi fra tilsatt sukker er redusert med 5-6 prosentpoeng. Men, til tross for en markant nedgang, får norske barn og unge fortsatt i seg mer sukker enn den anbefalte maksgrensen på 10 % av det totale energiinntaket. De største kildene til sukker er fortsatt brus, saft og godteri, akkurat som i 2000.

Drikker ekstra lett og lettmelk

I Ungkost 3 drakk 9-åringene i snitt 2,8 desiliter melk daglig (cirka halvannet glass), hvor lettmelk og ekstra lettmelk var de melketypene det ble drukket mest av – noe mer ekstra lett enn lettmelk. Inntaket av helmelk og skummet melk var generelt lavt. Tilsvarende tall for 13-åringene var 2,5 desiliter, og også blant disse var ekstra lett og lettmelk de mest populære melketypene. Inntaket av yoghurt i begge aldersgruppene var på ca 35 g daglig, som tilsvarer en fjerdedel av en lite beger.

Guttene spiser mer av flere matvaregrupper

Generelt hadde gutter i begge aldersgruppene et høyere inntak av brød, kjøtt og samlekategorien melk/yoghurt/fløte/is enn jentene, mens jentene hadde et høyere inntak av frukt og bær.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Ved ønske om å redusere sukkerinntaket til et barn er det smart å se på hvor barnet får både sukker og næringsstoffer fra. De fleste vil komme under anbefalingen for tilsatt sukker så lenge de velger bort brus, saft, godterier og søt bakst til hverdags. Da er det fint plass til litt yoghurt eller prim, som gir barna flere næringsstoffer de trenger hver dag, som jod og kalsium.