Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Slik får kvinner et sterkt skjelett

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Riktig kosthold og fysisk aktivitet sørger for vedlikehold av skjelettet hele livet. Dette er viktig for å beskytte mot benskjørhet, en sykdom som rammer flest kvinner.

Med enkle grep kan du sørge for å legge til rette for god benhelse. Det er en investering du ikke vil angre på. En god start er å ta melkeglasset tilbake.

Hva er benskjørhet?

Benskjørhet er kort fortalt at beina blir mer porøse og har lettere for å brekke eller få skader. Norge er blant landene hvor forekomsten av benskjørhet er høy. Kvinner er mer utsatte for å utvikle denne sykdommen, og brudd og skader som følge av den, sammenliknet med menn. 

Benskjørhet er en sammensatt sykdom, hvor alle risikofaktorene enda ikke er kartlagt, men vi vet at blant annet gener, levealder, vekt, høyde, kosthold, fysisk aktivitet og røyking kan påvirke risikoen for osteoporose. Når det gjelder kosthold er det spesielt viktig å få i seg nok kalsium, fosfor, vitamin D og vitamin K.

Noen påpeker at det er rart at vi har så høy forekomst av benskjørhet i Norge, til tross for at vi tradisjonelt har drukket mye melk. Du kan lese mer om det her. Det er kort fortalt god dokumentasjon for at kalsium og meieriprodukter har betydning for forebygging av benskjørhet, sammen med andre faktorer som fysisk aktivitet.

Les mer: Kan vi forebygge benskjørhet?

Vi kvinner får ofte ikke i oss nok kalsium

Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til kalsium i det norske kosthold. Det er verdt å merke seg at den norske kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viste at menn har et høyere inntak av både kalsium og melk sammenliknet med kvinner. Dermed er det de som kanskje trenger kalsium mest, altså kvinnene, som får i seg for lite.

Tilsvarende har kostholdsundersøkelser blant norske barn og unge vist at også unge jenter står i fare for å få i seg for lite kalsium. Det samme ser vi ikke for gutter.

Kalsium spiller en viktig rolle i både dannelsen og vedlikeholdet av skjelettet vårt, i tillegg til å bidra til normal muskelfunksjon.

Sjekk om du får nok kalsium med kalsiumkalkulatoren

Melk er rik på kalsium

Kalsium spiller en viktig rolle i både dannelsen og vedlikeholdet av skjelettet vårt, og melk er en er en enkel måte å få i seg kalsium på. Et glass skummet- eller lettmelk til frokost og lunsj vil by på få kalorier men mange næringsstoffer, deriblant kalsium. Dersom du ikke er så glad i vanlig hvit melk, kan det være kjekt å vite at det finnes sjokolademelktyper helt uten tilsatt sukker. Disse bidrar med like mye kalsium.

Mange jenter slutter å drikke melk når de kommer opp i tenårene, blant annet fordi de tenker på kaloriinntaket. Melk bidrar med noe energi, men byr også på kalsium, jod, proteiner, og vitamin B12. Ved å velge mager melk får du i deg lite fett og kalorier, men alle de samme næringsstoffene melk har å by på.

Les mer: Start dagen med et glass melk

Ost og yoghurt gir også kalsium

Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss 3 magre meieriprodukter hver dag. Dette er fordi meieriprodukter er vår største kilde til jod og kalsium. Et glass melk, to skiver gulost og en yoghurt kan for eksempel være dine 3 om dagen. Da bidrar du til at kalsiumbehovet ditt blir dekket, og dermed at beina dine får påfyllet de trenger.

Les mer: 5 gode grunner til å spise ost

Skjelettet må vedlikeholdes hele livet

Et sterkt skjelett bygges i barne- og ungdomsårene, men kalsium er ikke bare viktig for de som er i vekst. Det stemmer at vi bygger skjelettet vårt frem til slutten av 20-årene, men vi må ikke glemme at skjelettet også må vedlikeholdes. Med fysisk aktivitet og sunt kosthold kan vi i ung alder bygge et så sterkt skjelett som mulig, for deretter å vedlikeholde det så godt vi kan etter rundt fylte 30 år. Et skjelett som er godt vedlikeholdt er mindre utsatt for benskjørhet (osteoporose), og påfølgende brudd og skader på skjelettet.

Å ha et sunt og variert kosthold som gir deg nok kalsium er altså ikke bare viktig når du er ung, men kan ha betydning hele livet.

Les mer: Ungdomstiden er svært viktig for beinhelsen senere i livet

Baby på vei? Da trenger du ekstra mye kalsium

Er du gravid eller ammende? Da har du et ekstra høyt behov for kalsium sammenlignet med før du ble gravid. Under graviditeten tilpasser imidlertid kroppen seg det økte behovet noe, slik at mengden kalsium som kroppen tar opp er noe høyere enn vanlig. Likevel er det viktig å passe på å få i seg litt ekstra kalsium under graviditet og amming, blant annet fordi fosteret, og senere spedbarnet, trenger kalsium til å bygge sitt skjelett. Husk at behovet for enkelte andre næringsstoffbehov også kan være noe økt ved graviditet og amming.

Her kan du lese mer om kostråd for gravide og ammende.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Som jente og kvinne er det ekstra viktig å gjøre det du kan for å bygge og bevare et sterkt skjelett. Kalsium er viktig for å bygge skjelettet, og melk go meieriprodukter er våre viktigste kalsiumkilder. Er du ikke så glad i å drikke melk, så husk at ost, yoghurt og melk i kaffe, te og matlaging også teller! Tre porsjoner om dagen sikrer kalsiumintaket ditt.

Fakta

  • Kostholdsundersøkelser viser at kvinner for langt mindre kalsium enn menn
  • Dette gjelder også jenter
  • Nok kalsium er blant de tingene som kan bidra til et sterkt skjelett og forebygge osteoporose