Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Kosthold ved trening

Det er lurt å tenke på det du spiser og drikker for å få mest ut av treningen. Her finner du tips til mat som gir deg påfyll av gode byggeklosser.

Treningsjente med et glass melk

Derfor er melk smart etter trening

Melk gir deg enkelt påfyll av smarte byggeklosser etter en treningsøkt.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
Professor Truls Raastad med treningsmanual

- Du trenger ikke proteintilskudd

Ny forskning viser at vanlig melk gir like stor effekt på musklene som proteintilskudd.
Havregrøt med friske bær

Dette bør du spise før trening

Før trening er det smart å spise mat som inneholder både karbohydrater og proteiner.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Jorunn Sundgot-Borgen som hviler hodet i høyre hånd og smiler.

Professor Jorunn Sundgot-Borgen: – Det viktige er ikke hvordan kroppen presenteres, men at den fungerer

Gled dere over alt dere faktisk mestrer i hverdagen, fremfor å tenke for mye på hvordan kroppen ser ut, er oppfordringen fra professor Jorunn Sundgot-Borgen .
Et glass sjokolademelk, en proteinbar, en banan, et treningshåndkle og en manual.

Raskere tilbake i væskebalanse med melk

Hard trening eller trening i varmt vær kan gi dehydrering. Melk kan være en effektiv rehydreringsdrikk.