Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Derfor er melk smart etter trening

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Du som trener er kanskje ekstra opptatt av å spise riktig for å få mest mulig ut av treningen. Da er melk et smart valg.

Du kommer langt ved å ha et sunt og variert kosthold når du trener, og det er flere gode grunner til å drikke melk også etter trening.

Her kommer tre av de beste:

1. Melkeproteiner for musklene

Proteiner er bygget opp av aminosyrer. Noen av aminosyrene er viktigere enn andre fordi vi ikke kan produsere dem i kroppen, og vi må derfor få dem i oss gjennom mat og drikke. Disse kalles essensielle aminosyrer. Melkeproteiner består av to hovedgrupper, kaseiner og myseproteiner. Disse proteinene inneholder til sammen alle de essensielle aminosyrene som vi trenger, og bidrar til å opprettholde muskelmasse og muskelvekst etter trening.

Les også: Hvor mye proteiner trenger jeg?

 
Professor Truls Raastad sier derfor at man ikke trenger å ta tilskudd av proteiner, helt vanlig mat som melk er bra nok. Les intervjuet med Truls Raastad her.

2. Karbohydrater gir energi

I tillegg til å inneholde proteiner av god kvalitet, gir melk deg også litt karbohydrater som bidrar til å fylle opp glykogenlagrene. Glykogen er et karbohydrat som blir brukt som energi under treningen.

Les mer om hvorfor du trenger karbohydrater i forbindelse med trening.

3. Viktige næringsstoff + vann

Som om ikke dette er nok, melk er også en viktig kilde til kalsium, jod, vitamin B2, vitamin B12, kalium og fosfor og består av så mye som 87 prosent vann. Melkens innhold av vann og elektrolytter gjør at den bidrar til å gjenopprette væskebalansen i kroppen etter trening. 

I sum gjør dette melk til et smart og enkelt alternativ etter trening. Så her er det bare å fylle opp glasset. 

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

De færreste trenger proteintilskudd for å få nok proteiner. Et sunt og variert kosthold med nok vanlig mat som inneholder gode proteinkilder er tilstrekkelig for de fleste.

Dette er vanlig mat som er gode kilder til protein

  • melk og meieriprodukter
  • grovt brød og grove kornprodukter
  • magre kjøttprodukter
  • egg
  • bønner, linser og nøtter
  • fisk

Fakta

Lette måltider som gir deg smart påfyll etter trening: