Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Melk og helse

Her finner du tips og fagartikler om melk og helseffekter.

Fjøl med forskjellige oster og marmelade

Ost kan være bra for kolesterolet

Forskning har gitt ny kunnskap om ost og kolesterol.
Kuer som er på beite på et grønt jorde utenfor med en gård i det fjerne.

Pasteurisert melk er trygg

Enkelte hevder at upasteurisert melk er sunnere enn den som er varmebehandlet. Dette kan være farlig for sårbare grupper.
Melk, yoghurt og brunost

Melk, yoghurt og ost er mer enn bare næringsstoffer

Meieriprodukters næringsverdi er mer enn summen av næringsstoffene – hva betyr det?
Mor og datter på kjøkkenet med et glass melk

Melk og benskjørhet - myter og fakta

Er Norge i verdenstoppen når det gjelder melkedrikking? Er det slik at melk fører til osteoporose snarere enn å forebygge det?
Brødskive med gulost og agurk og et glass melk.

Melk kan forebygge syreskader på tennene

Syreskader på tennene skyldes ofte at vi drikker for mye juice, kaffe og brus, og kan enkelt forebygges med råd om kosthold og tannstell.
En skål med melk og kornblanding med blåbær.

Melk er en god kilde til vitamin B2

Vitamin B2 er vannløselig og vi er derfor avhengig av jevn tilførsel av dette vitaminer hver dag.
MORGEN_FROKOST

Mangler du vitamin B12?

Melk og meieriprodukter er en god kilde til flere B-vitaminer, blant annet vitamin B12.
Dame som holder melkeglass

Lavere risiko for å bli fet med melk

De som drikker melk og spiser meieriprodukter har redusert risiko for fedme, viser en gjennomgang av 33 studier.
To glass med jordbærsmoothie, noen halve jordbær og en bit skrelt banan på en turkis tallerken.

Kostholdet kan redusere blodtrykket

Reduser blodtrykket ved å spise mye frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter.
Varm melk med honning eller karamell

Kan melk hjelpe på nattesøvnen?

Varm melk som del av kveldsmaten kan muligens gi et godt utgangspunkt for god nattesøvn
To brødskived med gulost og gul paprika på en tallerken.

Hvorfor trenger jeg vitamin K?

Vitamin K trengs for at blodet skal koagulere og for vekst og differensiering av beinvev. Melk og meieriprodukter inneholder vitamin K.
To glass varm sjokolade med krem ved siden av kanelstang og vaniljestang.

Hvorfor trenger jeg magnesium?

Magnesium er viktig for kroppens stoffskiftet, og at muskler og hjertet skal fungere normalt. Du kan dekke behovet ditt ved å spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter, fisk og magre melk- og meieriprodukter.
Fat med cottage cheese med syltetøy, en brødskive med gulost og gul paprika og et glass melk.

Hvorfor trenger jeg fosfor?

Fosfor er viktig for skjelettet. Fosfor kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres via mat og drikke. Melk og meieriprodukter er gode kilder til fosfor.
En turkis skål med yoghurt med bær og nøtter.

Hvorfor er det sukker i meieriprodukter?

Det er forskjell på naturlig og tilsatt sukker. Med det naturlige sukkeret i meieriprodukter følger mange næringsstoffer.
Ovnsbakt laks

Hvordan får jeg nok vitamin D?

Vitamin D er viktig for skjelett og immunforsvar. Vi får det fra fisk, egg, margarin, tran og sollys. Test deg selv og se om du får nok.
En svart ku som står på gresset ved siden av et jorde.

Hva skjer med melken fra ku til kartong?

Vet du hva pasteurisering og homogenisering er? Her skal vi fortelle deg hva som skjer fra kua blir melket til melken ender opp i kartongen.
Skål med yoghurt, korn og bær

Hva er probiotika?

Probiotika er spesielle levende bakterier som kan ha helsefremmende egenskaper, for eksempel kan det være gunstig for magen.
En dame i hvit genser som holder et glass melk.

Hva er pasteurisering?

Pasteurisering av melk er en skånsom behandling som vil si at melken varmes opp i en gitt kombinasjon av temperatur og tid.
En krukke med olje og en smørblokk på et hvitt bord.

Hva er melkefett?

Over 400 ulike fettsyrer er identifisert i melkefettet, noe som gjør det til den mest komplekse typen fett vi vet om.
Tre glass med melk på et hvitt bord

Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

Det er stor forskjell på næringsinnholdet i melk sammenliknet med soya-, havre- og risdrikk.
Barn i et lekestativ med svarte tavler med budskap om matpakke

Hva drikker barnet ditt til matpakken?

Det er ikke bare matpakken som bør være sunn. Også det barnet drikker til matpakken kan gi påfyll av energi og næringsstoffer.
Mor med brødskive og ostepålegg og barn med melkeglass

Frokost – en god start på dagen

Sammen er meieriprodukter og brød eller korn en god kombinasjon; raskt, enkelt, rimelig – og med utallige variasjonsmuligheter.
Kvinne som leser avisen. Et glass melk på bordet.

Færre hoftebrudd med meieriprodukter og vitamin D

Kalsium og vitamin D i barndommen redusere risikoen for utvikling av osteoporose og hoftebrudd i alderdom
Familier som spiser sammen

Et felles måltid betyr mye for helsen

Det er viktig for helsen vår at vi spiser sunt, og at vi spiser flere måltider om dagen. Men det er like viktig hvem man spiser med!