Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Slik kan du variere en sunn matpakke

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

En spennende matpakke behøver ikke bety at du må forme brødskivene som hjerter eller sende med bær tredd på spyd. Med litt variasjon blir helt vanlig mat både god og næringsrik uten at det innebærer mye jobb.

De færreste av oss synes det er fristende å spise det samme til lunsj hver dag, uke etter uke. Det gjør nok heller ikke barn, selv om de kanskje ikke setter ord på det. Enkelte barn er også småspiste eller kresne. Da er gode råd kjærkomne for fortvilte foreldre som trenger matpakkeinspirasjon. 

Det skal ikke så mye til for å gjøre matpakken litt mer spennende. Planlegg godt, bak en stor porsjon av favorittrundstykkene, frys ned, og send med i matpakken med jevne mellomrom. Et annet tips er å varier mellom brødmat, grove vafler, pasta og kjøleskapsgrøt.

Ikke ta deg vann over hodet, og husk at du trenger ikke ty til supermat. Vanlig mat er faktisk bra nok, både for deg og for barna dine.

Dette gjør matpakken sunn

  • Varierte påleggssorter som mager ost, magert kjøttpålegg, egg og fiskepålegg. Dette er gode proteinkilder som hjelper til med å holde metthetsfølelsen lenger. 
  • Melk og yoghurt i matpakken gir et verdifullt bidrag av blant annet jod, kalsium og B-vitaminer.
  • Velg grovt brød og fullkornsprodukter. Disse inneholder godt med fiber som bidrar til å holde blodsukkernivået mest mulig stabilt, noe som er godt for både konsentrasjon og læring.
  • Bruk rikelig med bær, frukt og grønnsaker som i matpakken. Dette inneholder flere vitaminer og mineraler.
  • Litt usaltede nøtter og avokado er smart matpakkemat. De inneholder det sunne, umettede fettet, samt flere vitaminer og mineraler. 

Les også: Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk

Prøv disse oppskriftene

Fakta

Slik kan du variere matpakken

  • Yoghurt med havregryn/kornblanding.
  • Pizza fra dagen før, gjerne laget med grovt mel.
  • Pastasalat med f.eks grønn salat, grove pastaskruer, skinkestrimler, egg, agurk, druer, tomater, paprika og osteterninger.
  • Grove pannekaker eller vafler med ost og skinke.
  • Grøt eller kornblanding med melk eller yoghurt. Send med en liten boks og en skje.