Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Hva kan jeg spise når jeg har laktoseintoleranse?

Skrevet av Ellen Kathrine Ulleberg

Har du laktoseintoleranse er det ikke nødvendig med et melkefritt kosthold. Det finnes en rekke laktosereduserte og -frie produkter du trygt kan spise.

De som har laktoseintoleranse har redusert evne til å fordøye laktose (melkesukker). Les mer om hva laktoseintoleranse er.

Må jeg ha et melkefritt kosthold når jeg har laktoseintoleranse?

Melk og meieriprodukter er blant annet en viktig kilde til jod, kalsium og vitamin B12 i det norske kostholdet. Dersom du kutter ut melk og meieriprodukter helt fra kostholdet, kan du risikere å ikke få i deg nok av disse næringsstoffene. 

Les mer: Derfor bør du ikke kutte matvarer uten grunn

Det er derfor fint å vite at de fleste som har laktoseintoleranse tåler litt laktose fra mat og drikke i løpet av en dag, eller til hvert måltid. Hvor mye varierer fra person til person, men de aller færreste trenger et laktosefritt kosthold.

Mange tåler opp mot 12 gram laktose om dagen. Det tilsvarer omlag ett glass melk eller yoghurt (2 dl, ikke laktoseredusert eller -fri). I tillegg kommer laktosereduserte og -frie produkter som du fritt kan spise.

Det kan også være smart å spise og drikke meieriproduktene sammen med andre matvarer, fordi kroppen får mer tid til å fordøye laktose når den kommer sammen med andre matvarer.

Inneholder alle meieriprodukter laktose?

Innholdet av laktose i de ulike meieriproduktene varierer mye, og for dem med laktoseintoleranse er det nyttig å sette seg inn i laktoseinnholdet i de ulike produktene.

Faste oster som vanlig gulost er naturlig laktosefrie. I tillegg inneholder smøreoster, tubeoster, mozzarella og franske oster som brie og camembert svært lite eller ikke laktose. Meierismør inneholder også lite laktose.

Yoghurt og syrnet melk inneholder en del laktose, men tåles gjerne godt av dem med laktoseintoleranse. Dette er fordi bakteriene i produktene hjelper oss med å fordøye laktose. Brunost, prim og fløteprodukter (for eksempel iskrem) inneholder mye laktose, og tåles som regel dårligere av dem med laktoseintoleranse.

Les mer: Hvor mye laktose er det i meieriproduktene?

Laktosetabellen vår viser hvor mye laktose det er i de fleste meieriprodukter. I tillegg kan laktosekalkulatoren vår vise deg hvor mye laktose du får fra det du spiser og drikker i løpet av dagen.

Laktosereduserte og laktosefrie meieriprodukter er gode alternativer

De laktosefrie og laktosereduserte produktene inneholder like mye kalsium, jod og andre næringsstoffer som de vanlige produktene, men laktoseinnholdet er redusert eller fjernet.

Det finnes i dag en rekke laktosereduserte og laktosefrie meieriprodukter på markedet:

  • Melk
  • Sjokolademelk
  • Syrnet melk
  • Crème fraîche
  • Cottage cheese
  • Fløte
  • Rømme
  • Smør
  • Kvarg
  • Yoghurt

Laktasetabletter og -dråper kan være til hjelp

I situasjoner hvor det er vanskelig å unngå laktose, er det mulig å bruke tabletter, kapsler eller dråper med laktase som hjelper til med å fordøye laktosen.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Så lenge du velger laktosefrie eller -reduserte meieriprodukter trenger du ikke å ta noen kosttilskudd når du har laktoseintoleranse. Disse produktene inneholder like mye kalsium, jod, proteiner, B-vitaminer og andre næringsstoffer som de vanlige produktene.

Fakta

  • Laktoseintoleranse og melkeallergi er to forskjellige ting
  • Har du laktoseintoleranse er det ikke nødvendig med et melkefritt kosthold, men du kan velge laktosefrie og -reduserte meieriprodukter
  • Det finnes i dag laktosefrie eller -reduserte varianter av de aller fleste meieriprodukter