Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Meierileksikon

Oppslagsverk for meieriprodukter, næringsstoffer, produksjonsprosesser, mikroorganismer og tilsetningsstoffer.

Fosfor - fosfat

Fosfor (P) er et grunnstoff og et mineral, som stort sett finnes som fosfat i kroppen vår. Mesteparten av fosfor finnes bundet til kalsium i skjelettet.

Sammen med kalsium er fosfor viktig for å bygge sterkt benvev og sterke tenner. Fosfor er også viktig for omsetningen av karbohydrater, proteiner og fett, og er nødvendig for syre-base balansen i kroppen.

Anbefalt inntak av fosfor

Daglig anbefalt inntak av fosfor varier med alder. Små barn trenger minst. Fra vi er 10-20 år trenger vi 700 milligram (mg) fosfor. Kvinner og menn over 21 år trenger 600 mg fosfor. Behovet øker ved graviditet og amming til henholdsvis 700 og 900 mg.

Kilder til fosfor

Fosfor kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres via mat og drikke. Fosfor finnes i mange matvarer. Kjøtt, belgfrukter, melk og meieriprodukter er spesielt rike på fosfor og er de største kildene i det norske kostholdet. Naturris og havregryn er også gode kilder til fosfor.