Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Meierileksikon

Oppslagsverk for meieriprodukter, næringsstoffer, produksjonsprosesser, mikroorganismer og tilsetningsstoffer.

Kalsium

Kalsium (Ca) er et mineral som må tilføres gjennom mat og drikke. Kalsium er viktig både for å bygge et sterkt skjelett og for å overføre signaler i kroppen. Både muskler og nerver trenger kalsium for å fungere normalt. I tillegg er kalsium viktig for at blodet skal koagulere.

Anbefalt inntak av kalsium

Kalsiumbehovet varierer gjennom livet:

  • Spedbarn: ½-1 år: 540 mg 
  • Barn: 1-5 år: 600 mg og 6-9 år: 700 mg
  • Voksne menn og kvinner: 10-20 år: 900 mg og fra 21 år: 800 mg
  • Gravide og ammende: 900 mg

Kilder til kalsium

Kalsium kan ikke dannes i kroppen og er helt nødvendig å tilføre via kosten. Melk og meieriprodukter er den viktigste kalsiumkilden i det norske kostholdet og utgjør hele 70% av nordmenns kalsiuminntak. Andre kilder til kalsium er grønne bladgrønnsaker som brokkoli, i tillegg til bønner, nøtter, sesamfrø med skall og sardiner med ben.

Deler av kalsiumet i melk er bundet til kaseinene, og siden det er mye av disse melkeproteinene i gulost, er det mest kalsium i nettopp gulost. Les mer om kalsium.