Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Meierileksikon

Oppslagsverk for meieriprodukter, næringsstoffer, produksjonsprosesser, mikroorganismer og tilsetningsstoffer.

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B2, også kalt riboflavin er et av de vannløselige B-vitaminene. Vi trenger jevnlig tilførsel av dette vitaminet hver dag, da det ikke kan dannesi kroppen.

Vitamin B2 er viktig for normal omsetning av karbohydrater, fett og proteiner i kroppen, for normal nervefunksjon og for blodcellene våre. Vitaminet er også viktig for hud, hår og slimhinner og for normalt syn. Vitamin B2 er nødvendig for å danne andre B-vitaminer som B3 og B6 og for at disse skal fungere. Det er også sett en sammenheng mellom inntak av vitamin B2 og B12 og reduksjon av trøtthet og utmattelse.

Anbefalt inntak av vitamin B2

Hvor mye vitamin B2 vi trenger er avhengig av alder og kjønn. Barn opp til 10 år trenger fra 0,6-1,1 milligram (mg), menn (>10 år) trenger fra 1,3-1,7 mg, og kvinner (>10 år) trenger 1,2-1,4 mg vitamin B2 hver dag. Gravide og ammende har noe økt behov.

Kilder til vitamin B2

Vitamin B2 finnes i de fleste matvarer, spesielt i proteinrik mat. Melk og meieriprodukter er den største kilden til vitamin B2 i det norske kostholdet, og spesielt brunost og prim er rike på dette vitaminet. Kjøtt og kjøttprodukter er også gode kilder til vitamin B2.

Les mer om vitamin B2.